Wat ik doe

energie in ontwikkeling van individuen

Een individuele begeleiding kunnen we samen in verschillende vormen ​gieten. Afhankelijk van wat jij nodig hebt en waar jij je goed bij voelt. Ik maak veel gebruik van ACT (acceptance and commitment therapy) omdat ik ervaren heb dat het een gedachtengoed is dat helpend is bij verschillende vormen van ervaren pijn, tegenslag of gevoel van belemmering. 

  • coachtraject: we doen een intake en stemmen samen af hoevaak we elkaar gaan zien. De eerste keren zitten de afspraken dichter op elkaar, omdat er vaak veel te bespreken is en de urgentie hoog is om in actie te komen. Daarna nemen we meer tijd tussen de afspraken, zodat hetgeen we bespreken beklijven kan. Ik vind het fijn om elkaar na een (half)jaar nog eens te zien en spreken; hoe gaat het nu?

  • duo coaching: Soms is het zinvol om verschillende perspectieven te verweven in een coachtraject. Dan werk ik samen met iemand uit mijn netwerk waarvan ik denk dat de samenwerking meer oplevert voor jou dan coaching door mij alleen. We hebben een gezamenlijke intake, sluiten gezamenlijk af en tussendoor spreek je ons om-en-om. Wij zorgen voor een goede overdracht, zodat jij alleen maar kunt profiteren van de aanvulling.

  • 1 dag JOU: In 1 dag zijn we intensief met jou aan de slag. Voorafgaand aan de afspraak stuur ik jou 'huiswerk', zodat we input hebben om mee te werken. Ik gebruik verschillende materialen om jou inzicht te geven. Inzicht in jouw persoonlijkheid, jouw behoeften, jouw drijfveren. De uitkomsten bespreken we in een diepte interview, waarbij ik nog verder met je na ga waar je staat en wat je nodig hebt. Na inzicht ontstaat vaak behoefte aan praktische invulling; hoe ga ik dit nou doen in de dagelijkse praktijk? Na een gezonde lunch en een wandeling in de buitenlucht gaan we hiermee verder 

ACT in groepen

ACT leert je omgaan met de dingen in het leven die je tegenhouden om te doen waar je het liefst meer van wilt. Het leert dat vervelende ervaringen, ziekte, een 'aanwezig hoofd' of negatieve gevoelens er voor jou (en iedereen...) bij horen, EN het leer je hoe je desondanks een prettig, actief en waardevol leven kunt leiden. 

Ik geef de groepstraining aan:

- teams van (zorg)professionals

- kinderen en jongeren (ACT4kids)

- groepen die te maken hebben met chronische pijn, of blijvende klachten

- groepen mensen die het gevoel hebben vast te lopen of het gevoel hebben dat ze hun eigen ontwikkeling in de weg staan.

Denk je dat ACT iets voor jou zou kunnen zijn of heb je nog vragen, neem dan gerust contact op! 

energie in ontwikkeling van teams

Teams verliezen soms hun energie in de samenwerking. Soms kunnen ze überhaupt niet tot een prettige gezamenlijke energie of samenwerking komen. Ze zijn samengevoegd uit eerder bestaande teams, er is een nieuwe manier van werken gekozen, er is een nieuwe leidinggevende en/ of de inhoud van hun werk is veranderd. 

Vragen vanuit teams waar ik mee aan de slag ga, zijn o.a.:

- we lopen vast in de samenwerking; hoe komen we hieraan voorbij?

- er is geen vertrouwen (meer) in elkaar; hoe pakken we dit weer op?

- we willen de samenwerking graag verder optimaliseren; hoe doen we dat?

- ik zou graag ieders talenten en kwaliteiten beter benutten binnen het team; hoe kunnen we deze inzichtelijk maken en benutten?

- hoe motiveer ik mijn medewerkers om zelf na te gaan denken over hun toekomst en ontwikkeling, zodat ze mee kunnen bewegen in de ontwikkelingen die de markt van ons vraagt? 

In de begeleiding van teams ontwerp ik altijd samen met de leidinggevende en betrokkenen de aanpak. Ik spreek daartoe de teamleden en leidinggevende individueel over hun beeld van de samenwerking en behoefte. Neem gerust contact op als je meer wilt weten of ervaringen wilt horen.

 

mindful rennen 

Met mindful rennen of - wandelen ontdek je hoe je met meer plezier en met meer bewust-zijn kunt hardlopen of wandelen. Het is géén hardloopcursus en we gaan niet voor de kilometers. Voor de een is dat meer dan voor de ander.. We besteden aandacht aan aandacht :-) Aan ademhaling, aan looptechniek, aan Mindfulness. Mindful rennen is niet zweverig, maar lekker nuchter. Plezier maken terwijl je ondertussen met meer aandacht voor je omgeving en jezelf leert rennen. Je kunt mij een mail sturen als je je wilt opgeven voor de cursus. Voor organisaties of teamdagen kun je mij vragen een workshop te geven; leuk!